Ticker

6/recent/ticker-posts

Chat dengan Widget dari Google

Chatting dengan widget dari google. Banyak widget chatting yang banyak di internet sekarang ini. Tapi setiap widget berbeza, dari tampilan hingga fungsi yang dimiliki.

Namun sekarang shoutmix tidak boleh digunakan seperti dulu lagi. Beberapa fungsi sudah tidak boleh digunakan lagi.

Di posting sebelumnya tentang alternatif chatting, widget chatting yang dipakai adalah Cbox dan Shoutbox. Kali ini saya akan memberi penerangan mengenai widget chatting yang boleh anda dapatkan dari google.

Widget ini cukup sederhana dan boleh digunakan dengan akun google anda. Selain itu, percakapan yang dilakukan tidak hanya dari pengunjung yang ada di website anda saja, tapi boleh juga dari website lainnya di seluruh dunia. Tapi sepertinya pengguna widget ini masih sedikit. Walaupun begitu, tidak ada salahnya jika anda mencubanya.

Jika berminat boleh ikut tutorial dibawah ini.
  1. Kunjungi http://www.google.com/webelements/social/conversation/.
  2. Pada Size, pilih ukuran widget yang anda inginkan.
  3. Pilih topik sebagai bahan perbincangan. Jika tidak ada, anda boleh gunakaan topik anda sendiri dengan memilih pilihan Type your own dan klik topik anda.
  4. Pada Scope pilih Restrict to your site untuk membatasi percakapan hanya di website anda. Atau pilih Share across the web untuk menerima percakapan dari seluruh website.
  5. Jika sudah, sekarang anda akan melihat preview dari widget ini.
  6. Terakhir copy script yang ada di bawahnya ke website atau blog anda.
Semoga berjaya :P

Catat Ulasan

0 Ulasan